Utsuvaara ja aktiviteetit

keskiviikko 8. helmikuuta 2017

Utsuvaara sijaitsee Levikeskuksen vastakkaisella puolella tunturin kupeessa. Iglut ovat siellä n. 340 m korkeudessa, josta näkymät ovat mitä kauneimmat. Mitä siellä voi muuta tehdä kuin ihailla maisemia? No ainakin lumikenkäillä, laskea mäkeä potkukelkalla ja ajaa porolla Tuli eilen testattua. Raija Raiski Palosaari Lapin Luontoelämys järjesti meille upean virkistyspäivän aktiviteettien parissa, jotka sopivat tällaiselle perusvarovaiselle, moottorikelkkailua inhoavalle ikääntyvälle ihmiselle...

Lumikenkäkävelystä saattaa tulla minun ja mieheni uusi harrastus. Meidän lumikengät olivat Tubbs-merkkiset, kuulemma parasta laatua. Opas kertoi, että 1 km lumikenkäily vastaa 5 km kävelylenkkiä, siis mun laji! Helppoa, kivaa ja niillä pääsee miltei minne vain.
















Seuraava aktiviteetti kuullostaa hieman hurjemmalta: potkukelkkalasku ylhäältä Utsuvaarasta alas Sammun tuvalle.

En muista milloin olen viimeksi kelkalla laskenut, liekö lapsena, mutta se oli hauskaa ja vauhdikasta! Onneksi kelkkaa pystyi jarruttelemaan melko helposti kengällä, joten vauhti ei karannut käsistä, asia mitä varmasti eniten pelkäsin.

Laskimme siis suoraan porotilalle, jossa meillä oli leppoisa poroajelu. Lopuksi saimme pullakahvit takkatulen ääressä. Kaikinpuolin onnistunut ja virkistävä päivä!











2 kommenttia:

  1. On teillä upeat maisemat! Ja maailma on pieni, minä olen viettänyt Raiskin kanssa lomaa Namibian Ambomaalla! Raiskilla on myös ystävämme Syssi, ambolainen tyttö, asumassa ja opiskelemassa eröoppaaksi siellä Kittilässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että meillä yhteinen tuttu :) Tutustuin Raiskiin juuri ja olen todella onnellinen tästä tuttavuudesta. Ehkä meillä tulee olemaan lisää yhteisiä projekteja mm. retkeilyä ja naistenpiiri :)

      Poista