tag:blogger.com,1999:blog-9013332946224440662.post4551658178024933074..comments2024-02-25T10:26:47.804+02:00Comments on Hunajaa ja maitoa: HuolenaiheitaMaritahttp://www.blogger.com/profile/01948745419217358097noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-9013332946224440662.post-74213608915287578072020-02-21T20:02:59.912+02:002020-02-21T20:02:59.912+02:00Kitos asiallisesta kommentistasi. Julkaisin sen, k...Kitos asiallisesta kommentistasi. Julkaisin sen, koska se oli kirjoitettu hyvässä hengessä. Edelleen olen sitä mieltä että kristinuskoa ja hengellisyyttä ollaan ajamassa alas seonnähtävissä joka puolella. Ja kun niitä ei enää ole tarjolla (toki vapaaehtoisuuden nimissä) ja yleinen mielipide kääntyy niitä vastaan, jäljelle jää tyhjyys.Maritahttps://www.blogger.com/profile/01948745419217358097noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9013332946224440662.post-78449736624004780382020-02-07T22:33:12.004+02:002020-02-07T22:33:12.004+02:00Pitkästä aikaa katsoin blogeja. Olen seurannut kes...Pitkästä aikaa katsoin blogeja. Olen seurannut keskustelua eteenpäin. Tuossa mainitsemassasi koulussa järjestettiin paitsi tuon kansainvälisyyskasvatukseen liittyvän tilaisuuden lisäksi myös joulujuhla /kuusijuhla ja joulukirkko halukkaille. Oletan, että puhumme samasta koulusta. Itsenäisyyspäivän tietämissä ei ole ollut tapana järjestää varsinaisia uskonnollisia tilaisuuksia aikaisemminkaan, yleensä on puhuttu Suomen itsenäisyydestä ja nyt myös kansainvälisyydestä.<br /><br />En tiedä, mitä tarkalleen ottaen tarkoitat perinteillä, mutta perinteistä (ja myös lain mukaista nykyään) on se, että kouluissa oppilaat itse, opettajien johdolla toki, järjestävät kuusijuhlan, jossa on oppilaiden tekemää ohjelmaa, lauluja, leikkejä sen semmoista, mutta myös se jouluevankeliumi & Enkeli taivaan, jotka saa siis lukukauden päättävässä kuusijuhlassa esittää. Sen lisäksi on ollut halukkaille joulukirkkoa tai vastaavaa, riippuen yhteistyöstä seurakunnan kanssa. Mitä pahaa siinä on, että koululaiset saavat itse rakentaa kuusijuhlan ohjelman, mukaan lukien siis jouluevankeliumin. <br /><br />Kouvolalaiskoulussa, jonka joulujuhlasta valistus oli tehty, kirkossa järjestetty juhla oli sanajumalanpalveluksen kaavalla. Jos ei sanajumalanpalvelus ole uskonnon harjoittamista, mikä sitten on? Tällöin se ei ole kaikkien yhteinen.<br /><br />On ihan hyvä, että joulukirkko on, ja on ihan hyvä, että se on vapaa-ehtoinen. Minusta on hyvä, että koulyn opppilaiden kuusijuhlaa ei järjestetttäisi kirkollisena juhlana, koska se rajoittaa oppilaiden osallistumista ohjelman luomiseen. Kirkkohan on, tai sen pitäisi olla, sakraali tila. Meillä ainakin silloiset naisvoimistelijat esittivät liikuntanumeron, ja luulen, että tämä ei kirkkoon ainakaan tietyillä herätysliikealueilla hyväksyttäisi. Ihan ok numero kuitenkin aina - ei siis rietas. <br /><br />Olkoon kuusijuhlan ja kevätjuhlan järjestäminen niitä tilaisuuksia, joissa oppilaat saavat harjoittaa luovaa tekemistä, esiintymistaitoja ja yhdessä toimimista luokkarajojen yli, minusta nekin ovat tarvittavia taitoja. <br /><br />Kouluvuosinani lukuvuosi alkoi ja päättyi koululaisjumalanpalveluksella, keväällä oli lisäksi koulussa erikseeen yhteinen kevätjuhla, jossa oli koululaisten laatimaa ohjelmaa. Silloin ei kerrottu, että jumalanpalvelukseen osallistuminen olisi vapaaehtoista, mutta kai se oli, koska sieltä jäivät pois helluntailaiset, lestadiolaiset ja ortodoksit, koska heidän mielestään ev. lut. oli vääräopillinen tai jotain. <br /><br />Vakaumuksellinen uskontokasvatus oli silloin ja on edelleenkin vanhempien tehtävä. Myös silloin kun he valitsevat toisin, ja kasvattavat lapsensa uskonnottomiksi. <br /><br /><br />Yst. OP<br />Anonymousnoreply@blogger.com